De digitale vraagbaak voor het wiskundeonderwijs

home |  vandaag |  gisteren |  bijzonder |  gastenboek |  wie is wie? |  verhalen |  contact

HOME

samengevat
vragen bekijken
een vraag stellen
hulpjes
zoeken
FAQ
links
twitter
boeken
help

inloggen

colofon

  \require{AMSmath}

Reageren...

Re: Cordinaten

Hai, ik ben bezig met herhalingsoefeningen voor mn wiskundeproefwerk binnenkort, maar de volgende kan ik niet oplossen.

Bepaal a en b zodanig dat ax3-16x2-5x+b deelbaar is door (2x+1)(3x-1). Zoek dan het quotiënt.

Ik probeerde het volgende:

ax3-16x2-5x+b = (2x+1)(3x-1)(x+c)
= (6x2+x-1)(x+c)
= 6x3+(6c+1)x2+(c-1)x-c

hieruit meende ik te concluderen dat
b=-c
a=6
6c+1=-16
c-1=-5

Maar die laatste 2 kloppen duidelijk niet, waardoor ik het quotiënt al helemaal niet kan berekenen.Nu vraag ik me dus af of ik wel de goede methode gebruik/waar ik in de mist ga :P

alvast bedankt :)
Esther

Antwoord

Je veronderstelling dat je de veelterm kan schrijven als (2x+1)(3x-1)(x+c) is niet correct.
Dit zou kunnen zijn:
ax3-16x2-5x+b=(2x+1)(3x-1)(cx+d)=
(6x2+x-1)(cx+d)=
6cx3+(c+6d)x2+(d-c)x-d
Dus
a=6c
c+6d=-16
d-c=-5
b=-d
Uit de middelste 2 vergelijkingen kun je c en d oplossen, en dan zijn a en b ook bekend.
(a=12, b=3, c=2 en d=-3)
Het quotient is dan 2x-3.



Gebruik dit formulier alleen om te reageren op de inhoud van de vraag en/of het antwoord hierboven. Voor het stellen van nieuwe vragen kan je gebruik maken van een vraag stellen in het menu aan de linker kant. Alvast bedankt!

Reactie:

Klik eerst in het tekstvlak voordat je deze knopjes en tekens gebruikt.
Pas op: onderstaande knopjes en speciale karakters werken niet bij ALLE browsers!


áâæàåãäßçéêèëíîìïñóôòøõöúûùüýÿ½¼¾£®©




$\mathbf{N}$ $\mathbf{Z}$ $\mathbf{Q}$ $\mathbf{R}$ $\mathbf{C}$
Categorie: Functies en grafieken
Ik ben:
Naam:
Emailadres:
Datum:17-5-2024